Saturday, March 5, 2011

black swan

نینا(ناتالی پورتمن) بالرین ۲۸ ساله برای انتخاب شدن در نقش قوی سپید و سیاه ،در باله دریاچه قو  تمرین میکند و در این وادی متوجه خلا های وجود خود میشود.وابستگی بیش از حد او به مادرش سبب شده که رشد کافی از نظر هوش اجتماعی نداشته باشد.اتاق پر از عروسک با کاغذ دیواریهای  صورتی  رنگ،  همراهی مادر قبل از خواب، نداشتن هیچ گونه رفت و آمد با همسالان ، زندگی تک بعدی و اعتماد به نفس پایین همه نشانگر نبود رشد کافی نینا است. باله دریاچه قو و تلاش برای تصاحب  نقش قوی سیاه که نینا در زندگی روزمره خود با ان غریبه است ،تلنگری است برای پیدا کردن خود.
در طول فیلم نینا دچار درگیریهای  ذهنی و توهماتی میشود تا در آخر موفق میشود از پیله ای که دوره خود تنیده رها شود. سکانس نمایش باله  دریاچه قو  و آماده شدن نینا در اتاق گریم خود برای نقش قو سپید ،نقطه نهایی فیلم است.نینا به گمان خود یکی از رقبای خود را شکست داده و از سر راه بر داشته است ،اما ناگهان متوجه میشود که تکه شیشه که فکر میکرد در بدن دوستش فرو کرده ،در بدن خودش فرو رفته بعد از کشاکش های بسیار میفهمد که رقیب اصلی او خودش بوده است،نکته  ای که  در طول فیلم رییس مدرسه باله به آن بار ها اشاره  کرده بود.نینا با تن زخمی به روی سن میرود و باله را با ایفای نقش قوی  سپید به پایان میبرد.در آخرین سکانس،وقتی قوی سپید خود را از بلندی به پایین پرتاب میکند ،حس رهایی و سبکی در نینا به وجود میاید و در آخر سر مست از یافتن خود  است .
نویسنده:آزاده دیلم صالحی

2 comments:

  1. webloge jadid mobaraaaaaaaak!matlabe khubi bud. bisabrane montazre posthaye baadit hastam.

    ReplyDelete
  2. salam dokhtare azizam.webloge ghashangi sakhti.mozuye film ro khili khub bayan kardi.omidvaram forsat konam in filmo bebinam.be omide movafaghiate bishtare to dar tamame abaade zendegi.

    ReplyDelete